Friday, June 19, 2009

kawan

Di suatu petang yang bosan.
Pada jam sekitar 6.22 pm.
Di sebuah kedai yang di gelar “kedai buluh”,bentong.
Di hadapan segelas sanquick ais yang mengiurkan.

Aku mencapai hp aku dan mencari-cari didalam senarai phone book,

“aa,ini orang sudah lama senyap,call beliau lah” getus hati aku.

“hello..”kata aku.

“yer…”jawap beliau manja.

“ni shafri kan?”aku pura-pura tanya.

“yer..sape nie?”Tanya beliau.

“ko tak kenal aku ke?”suara aku tinggi sedikit.

“err…syafa ker?”beliau meneka.

@##$! ko! No telepon awek ko simpan. %#@@#...@#@#@#...&%#%^… ##$% maki aku bertubi-tubi.

Hahaha… lama betul aku dah berborak dengan dia..lagi lama aku dah x jumpa dia. Shafri nie aku ketegorikan sebagai best fren aku. Dia nie aku kenal masa sekolah menengah kat setiawan dulu. Dia asal budak felcra,lepas bapak dia pencen, dia pindah ke kg serdang. Dia nie aku ketegorikan hensem dan berbadan sedap serta tegap. Dulu kami sekelas. Sampai lah masing-masing buat haluan sendiri. Aku ke teknik ipoh,dia ke teknik kerian. Masa nie lah kami dah makin jarang berjumpa.masa nie lah dia dah mula merokok. Sedih jugak aku,dia tejerumus ke kancah rokok jugak. Tapi ok la dari isap dadah. Lepas sekolah teknik,aku dengan dia dapat tempat belajar di kawasan yang sama. Dia dapat politeknik,aku uItm. Dia ambik sijil dan dia habis dulu. Sedang aku terkial-kial habiskan diploma aku,dia dapat keje kat Port Dickson.

-------------------------------------------------------------------------------

Tiga tahun berlalu. Aku masih terkial-kial mencari erti hidup. Dia dah pakai kereta.kereta waja. Gaji maintain tiap-tiap bulan. Dah Nampak apa yang dia cari dalam hidup. Tak macam aku. Kerja masih tak tetap. Kereta buruk. Hidup terkial-kial. Erti hidup masih samar. Aku secara jelas nye jealous dengan kehidupan dia. “rezeki dia awal” pujuk aku sendiri. Atau aku malas usaha?

Walaua apa pun, aku patut besyukur ke hadrat ilahi. Sekurang-kurangnya aku masih ada kerja. Masih ada tujuan hidup. Walaupun samar,aku patut beyukur.


------------------------------------------------------------------------------------


Banyak dah aku tak update pasal kawan aku. Kawan aku yang lagi sorang, Izwan, ambil sijil jugak di politeknik,kerja di Port Dickson juga,dah pakai kereta. Pakai Honda katanya. Yang mengejutkan aku, dia dah kawin. Kecewa jugak aku,tak dijemput. Tapi salah aku jugak hilang tak ada kabar berita. Dulu antara kami,izwan yang paling lambat ada awek,tapi penyudahnya dia bina masjid dulu.haha,dunia…dunia..


P/S: aku menulis sambil mendengar lagu “izinkan aku pergi” berulang-ulang kali.apahal?kecewa la beb….

No comments: